E-mailactie naar Groupon

Groupon organiseert opnieuw een actie voor Dolfinarium-kaarten. Deze keer kun je spotgoedkoop een jaar lang het Dolfinarium bezoeken. We roepen iedereen op om Groupon hierop aan te spreken. Dat kan via Twitter of het versturen van een e-mail. Hieronder hebben we een voorbeeld voor allebei opgesteld. Maar een eigen tekst is natuurlijk ook welkom.

Voorbeeld brief:

Stuur de brief naar hun facebook of e-mail of via contactformulier.

Geachte heer, mevrouw,

Tot mijn ontsteltenis zag ik een advertentie op Groupon waarin u een jaar lang spotgoedkoop naar Dolfinarium Harderwijk aanbiedt. Ik wil u vragen ervan kennis te nemen dat er maatschappelijke discussie is over dolfinaria. En waarom het promoten van dolfinaria niet passend is voor een bedrijf dat maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan.

Aantasting welzijn dieren

Voor de dolfijnen betekent het Dolfinarium een troosteloos bestaan. Dolfijnen in gevangenschap komen er bekaaid vanaf met minder dan 0,00001% van hun natuurlijke leefruimte.[1] Hun wilde soortgenoten zwemmen vele tientallen kilometers per dag en kunnen tot grote dieptes duiken. U kunt zich voorstellen dat zulk gedrag onmogelijk is in de kleine baden van het Dolfinarium. We kunnen terecht spreken van een enorme beperking van hun leef- en bewegingsruimte die de dieren in hun welzijn aantast. Iets dat ook wetenschappers onderschrijven. [2]

Meer informatie over de schaduwkant van dolfinaria vind u hier: https://www.dolfinariumvrij.nl/informatie/

Zelfs de directeur van het Dolfinarium, Bert van der Hoef, erkent dat er handelingen in het Dolfinarium haaks staan op het welzijn van de dieren. Dolfijnen die mensen door het water moeten slepen: ‘not done’, zo karakteriseerde Van der Hoef het in een interview [2]. Hij vond het té intensief ingrijpen op het welzijn en natuurlijk gedrag van de dieren. Op de dieren staan, was hij ook stellig over: “Dat doen we niet meer”. Foto’s ruim een jaar na het interview lieten een heel ander beeld zien.[3] Trainers die nog altijd op de ruggen en neuzen van dolfijnen staan. Ook voorttrekken, slepen en laten lanceren door de dieren zijn gebruikelijke ‘interacties’. Een bevestiging dat het welzijn van dieren in het Dolfinarium geenszins voorop staat.

Groeiende weerstand en gebrek aan maatschappelijk draagvlak

Volgend op een gebrek aan maatschappelijk draagvlak en dankzij nieuwe inzichten hebben verschillende landen al een einde gemaakt aan het houden van zeezoogdieren in gevangenschap. Chili en Costa Rica stelden al in 2005 een verbod in op dolfijnenshows. In Europa zijn geen dolfinaria (meer) te vinden in Oostenrijk, Cyprus, Ierland, Tsjechië, Slowakije, Estland, Letland, Hongarije, Polen, Luxemburg, Groot-Brittannië …

Er ontstaat gelukkig steeds meer weerstand tegen het in gevangenschap houden van dolfijnen om mensen te vermaken. Dit zorgt wereldwijd voor dalende bezoekersaantallen en terugtrekkende investeerders bij dolfinaria. Recent heeft de directeur van het Dolfinarium ook bevestigd dat het Dolfinarium steeds minder bezoekers trekt door gewijzigde publieke opinie.

Ik vraag u als bedrijf onderdeel te worden van deze positieve beweging. Groupon kan net als diverse andere bedrijven stelling nemen. Ik vraag u geen samenwerking meer met het Dolfinarium aan te gaan. En in het vervolg geen acties voor bezoeken aan het Dolfinarium meer te plaatsen of promoten.

In afwachting van uw reactie,

Met vriendelijke groet,

[JOUW NAAM]

[1] http://www.humanesociety.org/assets/pdfs/marine_mammals/case_against_marine_captivity.pdf

[2] http://marineconnection.org/wp-content/uploads/2016/07/Scientists_statement_on_captive_cetaceans_08Feb16.pdf
[3] https://www.dolfinariumvrij.nl/2017/08/22/ook-directeur-vindt-shows-dolfinarium-meer-kunnen/

[4]https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/87055/dolfinarium-neemt-afscheid-van-dolfijnen

 

TWITTER suggesties